Onze zorgstructuur is gebaseerd op de overtuiging dat we het onderwijs op de Bron zo goed mogelijk willen aanpassen aan de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van ieder kind. Om dit onderwijs goed te verzorgen, hebben wij op school naast groepsleerkrachten ook een intern begeleider.

Intern Begeleider

Onze intern begeleider volgt met de directie de vorderingen en resultaten van het onderwijs op school- en groepsniveau. Ze ondersteunt en begeleidt de leerkrachten op groeps- en leerlingniveau en voert groeps- en leerlingbesprekingen met de leerkrachten. Tevens is zij op de hoogte van de groeps- en individuele plannen. De hulp, zoals beschreven in het groepsplan, wordt door de groepsleerkracht gegeven. Dit gebeurt veelal aan de instructietafel. Na iedere tweeënhalve maand wordt de extra hulp geëvalueerd.
Hierna kan besloten worden de extra hulp te verlengen, aan te passen dan wel te beëindigen. De intern begeleider kan met toestemming van ouders advies inwinnen bij de onderwijsondersteuner van samenwerkingsverband De Eem. Bij blijvende zorgen kan de intern begeleider in samenwerking met ouders en leerkracht besluiten externe hulp vanuit het samenwerkingsverband De Eem aan te vragen.

De interne begeleider heeft regelmatig overleg met de leerkrachten naar aanleiding van de hierboven beschreven toetsen en zorgvragen bij bepaalde leerlingen.

Werken op niveau

Om in de onderwijsbehoeften van kinderen te kunnen voorzien, werken we bij de lessen van de vier kernvakken met drie niveaugroepen, waarop de instructie, hulp en oefenstof is aangepast. Op basis van de methodegebonden toetsen en de Cito-toetsen wordt er een analyse gemaakt, waarmee het groepsoverzicht wordt opgesteld. Dit groepsoverzicht bespreekt de leerkracht met de intern begeleider en wordt geëvalueerd en zo nodig aangepast. Het groepsoverzicht is verwerkt in het weekrooster, zodat zichtbaar is welk kind voor welk vak welke zorg nodig heeft.
Voor kinderen waarvan de verwachting bestaat dat zij in groep 8 op één van de vier kernvakken niet het eindniveau van groep 6 zullen behalen, wordt vanaf groep 6 een ‘ontwikkelperspectief eigen leerlijn’ opgesteld. Hiermee wordt heel specifiek de onderwijsbehoefte van het kind in kaart gebracht.

Indien blijkt dat leerlingen op bepaalde vakgebieden het basisprogramma zeer goed beheersen, wordt verdiepingsstof aangeboden in de vorm van plustaken; dit zijn deels individuele en deels samenwerkingsopdrachten die in de groep kunnen worden gemaakt. De intern begeleider begeleidt de leerkracht hierbij indien nodig.

We streven ernaar de extra aandacht die kinderen nodig kunnen hebben zoveel mogelijk in de eigen groep en door de eigen groepsleerkracht te laten geven. Dit is efficiënter: de leerkracht ziet de kinderen elke dag, kan de vorderingen dus nauwgezet volgen en kan de extra hulp spreiden over de week. Ook is er minder geloop en minder overleg nodig. Hulp binnen de groep plaatst een kind minder in een uitzonderingspositie; er komen met grote regelmaat kinderen even bij de juf aan tafel zitten.

SchoolOndersteuningsProfiel (SOP)

In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) hebben we vastgelegd welke extra ondersteuning wij als school kunnen bieden, aanvullend op de basisondersteuning die alle scholen in het samenwerkingsverband moeten bieden.

SOP

Onderwijsplan

In dit document wordt beschreven hoe De Bron het handelingsgericht werken realiseert binnen het passend onderwijs en daarmee een bijdrage levert aan een positieve ontwikkeling van leerlingen op het gebied van leren, werkhouding en sociaal-emotioneel functioneren. De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal.

Onderwijsplan De Bron 2024